Ανησυχητική αύξηση παρουσιάζουν φέτος οι θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι υπάρχει έδαφος για να ελεγχθεί η κατάσταση μέχρι το τέλος του έτους.
Σύμφωνα με στοιχεία του Τμήματος Τροχαίας στο Αρχηγείο Αστυνομίας, φέτος στις συγκρούσεις στον δρόμο στις οποίες εκτός από τραυματισμούς έχουμε και θανάτους καταγράφεται αύξηση 16,7% και στους θανάτους κατά 41% σε σχέση με το 2023. Συγκεκριμένα, ενώ το 2023 είχαν συμβεί 12 θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με ισάριθμους νεκρούς, φέτος έχουμε 14 θανατηφόρα με 17 νεκρούς. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι τέσσερα από τα θύματα προέκυψαν στο δυστύχημα που συνέβη τα ξημερώματα Πρωτοχρονιάς σε φωτοελεγχόμενη συμβολή στη Λεμεσό, υπόθεση για την οποία δικάζεται ένας οδηγός.
Σημειώνεται ότι πέρσι και το 2022 είχε καταγραφεί πρωτοφανής μείωση στους θανάτους στους δρόμους, η οποία εν πολλοίς αποδόθηκε στην έλευση των καμερών, καθώς και σε συνδυασμό με τα άλλα μέτρα που λαμβάνει παγκύπρια η Αστυνομία με στοχευμένες εκστρατείες, ελέγχους από την ομάδα «Ζ» σε συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών.
Από τα στοιχεία που παρέθεσε στον «Φ» ο εκπρόσωπος Τύπου της Αστυνομίας, Χρίστος Ανδρέου, φαίνεται ότι φέτος (μέχρι και χθες) καταγράφεται αύξηση θανάτων συνεπεία τροχαίων δυστυχημάτων σε τέσσερις από τις έξι επαρχίες της Κύπρου. Η μεγαλύτερη αύξηση καταγράφεται στη Λεμεσό, με τρεις νεκρούς περισσότερους από την ίδια περίοδο πέρσι, δύο νεκρούς περισσότερους στη Λάρνακα και ανά έναν στη Λευκωσία και τη Μόρφου.
Το χαρακτηριστικό φέτος είναι πως οι πλείστοι θάνατοι καταγράφηκαν σε δρόμους εντός των αστικών περιοχών, δηλαδή, η πλειοψηφία των δυστυχημάτων έγινε μέσα στις πόλεις και όχι στους αυτοκινητόδρομους, σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει στην Ευρώπη. Αυτό αποδίδεται, όπως δήλωσε στον «Φ» ο βοηθός υπεύθυνος της Τροχαίας στο Αρχηγείο Αστυνομίας Χάρης Ευριπίδου, στην κακή συνήθεια της χρήσης κινητού κατά την οδήγηση, με αποτέλεσμα να αποσπάται η προσοχή των οδηγών και να συμβαίνει το μοιραίο.
Παρά το γεγονός ότι στις πόλεις επειδή λειτουργεί σχεδόν πλήρως το σύστημα φωτοεπισήμανσης, οι οδηγοί έχουν γίνει πιο προσεκτικοί, αφού υπάρχουν είτε σταθερές κάμερες είτε κινητές σε πολλά σημεία εντός του αστικού δικτύου, εντούτοις, οι οδηγοί βρίσκονται διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι. Γενικά, έχει παρατηρηθεί, σύμφωνα με τον αξιωματικό της Τροχαίας, ότι οι οδηγοί όταν κινούνται εντός των πόλεων συμμορφώνονται με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Π.χ. έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, ενώ παλαιότερα οι οδηγοί περνούσαν την άσπρη γραμμή στα φώτα για να ακινητοποιήσουν το όχημά τους όταν τα φώτα είναι κόκκινα, τώρα είτε ελέγχονται από κάμερες είτε όχι, σταματούν πολύ πίσω από την άσπρη γραμμή.
Αυτό υποδηλώνει οδική συνείδηση, τόνισε ο ίδιος αξιωματικός. Το πρόβλημα εστιάζεται σε ορισμένους οδηγούς που αψηφώντας τους κινδύνους, συνεχίζουν τις μεγάλες ταχύτητες, ή σ’ αυτούς που οδηγούν απρόσεκτα και αμελώς με αποτέλεσμα να έχουμε τις αυξημένες οδικές συγκρούσεις.
Το αξιοπερίεργο είναι πως οι καταγγελίες από τις κάμερες έχουν μειωθεί σε σχέση με τους πρώτους μήνες λειτουργίας τους το 2022, γεγονός που ερμηνεύεται ως καθολική συμμόρφωση από τους οδηγούς κυρίως όσον αφορά στις υπερβολικές ταχύτητες. Οι πλείστες καταγγελίες οδηγών εντός πόλεων οφείλονται είτε στο γεγονός ότι αφαιρούνται στον δρόμο είτε σε απροσεξία.
Από μια πρώτη ανάλυση από τους φετινούς θανάτους στους δρόμους συνεπεία δυστυχημάτων, φαίνεται πως κύρια αιτία είναι η αμελής και απρόσεκτη οδήγηση που οφείλεται κυρίως στη χρήση κινητού τηλεφώνου, στην υπερβολική ταχύτητα και στη στροφή δεξιά, αιτίες που διαχρονικά παραμένουν σταθερές στο να χάνονται ζωές σε δυστυχήματα.
Σύμφωνα με τον κ. Ευριπίδου, φέτος δεν υπήρξε θανατηφόρα σύγκρουση που να οφείλεται στην υπερβολική χρήση αλκοόλ, γεγονός ενθαρρυντικό, που δείχνει πως οι οδηγοί έχουν κατανοήσει τους κινδύνους από μια τέτοια συμπεριφορά. Επίσης, τα στοιχεία δείχνουν μείωση των τραυματισμών συνεπεία χρήσης αλκοόλ σε σχέση με άλλες χρονιές.
Κατά τον βοηθό διευθυντή της Τροχαίας, είναι αδιανόητο σήμερα με τόσα σύγχρονα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους και διαθέτουν σύστημα που ενώνεται με το κινητό καθώς και ασύρματες συσκευές, να υπάρχουν οδηγοί που κρατούν το κινητό ενώ οδηγούν. Πολλοί, ανέφερε, στέλλουν μηνύματα με αποτέλεσμα να αποσπάται στιγμιαία η προσοχή τους και να συμβαίνει το μοιραίο. Πέρσι, υπογράμμισε, 11 στα 20 θανατηφόρα με οδηγούς οχημάτων οφείλονταν στη χρήση κινητού τηλεφώνου. Δηλαδή, σήμερα θα ζούσαν συνάνθρωποί μας, αν δεν έστελλαν ή διάβαζαν ένα μήνυμα ή μιλούσαν στο κινητό με αποτέλεσμα να τους αποσπάσει την προσοχή τους.
Από την ανάλυση των θανατηφόρων συγκρούσεων φαίνεται πως οι πεζοί πληρώνουν ένα μεγάλο τίμημα, αφού είναι και φέτος αυξημένος ο αριθμός των θυμάτων, όπως και οι αλλοδαποί–θύματα απρόσεκτων οδηγών.
Όσον αφορά τις κάμερες της Τροχαίας, ο κ. Ευριπίδου ανέφερε ότι στην πλειονότητά τους οι οδηγοί έχουν εξοικειωθεί με το σύστημα φωτοεπισήμανσης, αφού έχουν μειωθεί κατά πολύ τα παράπονα για το βέλος δεξιά ύστερα και από τις νέες ρυθμίσεις με την αύξηση του χρόνου κατά τον οποίο είναι αναμμένο το πράσινο, ενώ, παράλληλα, έχουν σταματήσει και τα παράπονα για τα βανάκια ότι κρύβονται ή δεν τοποθετούνται προειδοποιητικές πινακίδες.
Θλιβερή πρωτιά για τη Λεμεσό
Πρώτη σε θανάτους σήμερα είναι η επαρχία Λεμεσού και ακολουθεί η Λευκωσία. Συγκεκριμένα, μέχρι χθες στη Λεμεσό καταγράφηκαν έξι θάνατοι σε οδικές συγκρούσεις σε σχέση με τρεις το 2023 και επτά το 2022. Οι τέσσερις αφορούν στο τετραπλό δυστύχημα τα ξημερώματα της Πρωτοχρονιάς.
Στη Λευκωσία, φέτος είχαμε έξι θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις με έξι νεκρούς, ενώ πέρσι συνέβησαν πέντε δυστυχήματα με ισάριθμα θύματα και το 2022 δύο θανατηφόρα με δυο νεκρούς. Στη Λάρνακα, φέτος είχαμε τρεις νεκρούς σε ισάριθμες θανατηφόρες συγκρούσεις σε σχέση με έναν νεκρό πέρσι το ίδιο χρονικό διάστημα και κανέναν νεκρό το 2022.
Στην Πάφο, ενώ το 2022 δεν είχαμε νεκρό από τροχαίο, πέρσι καταγράφηκε ένας, ενώ φέτος επιστρέψαμε στις μηδενικές θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις. Η Πάφος είναι και η μοναδική επαρχία χωρίς νεκρός φέτος από δυστύχημα. Στην ελεύθερη Αμμόχωστο, φέτος είχαμε έναν νεκρό σε τροχαίο, ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο ήταν δύο όπως και το 2022. Τέλος, στην περιοχή Μόρφου, φέτος είχαμε έναν νεκρό, ενώ τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν είχαμε κανέναν θύμα στην άσφαλτο.
Αύξηση 41% στα θανατηφόρα τροχαία το 2024 – Ποιες οι κυριότερες αιτίες | Φιλελεύθερος | Philenews