Την ώρα που ειδική ομάδα του Υπ. Οικονομικών έχει ξεκινήσει να ψάχνει… λαβράκια μέσω τεχνητής νοημοσύνης – Τρελά μεροκάματα, ανάλογα με τους followers, για κάθε ανάρτηση
Eνα ιδιότυπο καθεστώς επιρροής έχουν χτίσει οι λεγόµενες επιδραστικές προσωπικότητες, γνωστοί ως influencers, που µετρώντας εκατοµµύρια ακολούθους µονοπωλούν τη δηµόσια σφαίρα. Φιλοτεχνώντας µια άκρως ελκυστική εικόνα, µε ποικίλης φύσεως αναρτήσεις, σε ηµερήσια βάση, η «επέλασή» τους στο Instagram µοιάζει, αν µη τι άλλο, σαρωτική.
Οξύνοντας και παράλληλα ικανοποιώντας την ανθρώπινη περιέργεια, αλλά και προσφέροντας στιγµές πολύ µακριά από την καθηµερινότητα, που συχνά θυµίζει σενάριο ταινίας, καταφέρνουν να δηµιουργούν, µε φαινοµενικά απλό τρόπο, είδηση γύρω από το όνοµά τους. Η αύξηση της επιρροής τους στα κοινωνικά δίκτυα λαµβάνει ολοένα και µεγαλύτερες διαστάσεις, σε βαθµό που έχει µετατραπεί σε επάγγελµα, µε συχνά όµως αδήλωτα έσοδα. Μαζί µε τις συζητήσεις περί σαρωτικής επέλασης των influencers στον χάρτη των κοινωνικών δικτύων, οι συντελεστές που έρχονται να προστεθούν στην πολυπαραγοντική εξίσωση είναι τα αδήλωτα κέρδη, που τελευταία έχουν µπει στην τσιµπίδα της Εφορίας.
Προτού, όµως, γίνει µια στεγνή καταγραφή των µεθόδων που χρησιµοποιεί η ΑΑ∆Ε για να ελέγξει περιπτώσεις φοροδιαφυγής, η περιέργεια για τις προσωπικότητες εκείνες που κατακλύζουν µε την παρουσία και τις αναρτήσεις τους το Instagram παραµένει. Με µια γρήγορη ανάγνωση και σε όρους, τρόπον τινά, άτυπης εξαγωγής συµπερασµάτων, οι πιο επιδραστικοί influencers στο Instagram ορίζονται µε βάση τον αριθµό των ακολούθων τους, ο οποίος κατευθύνει και τους διαφηµιστές ανάλογα µε το πρόσωπο εκείνο που θα επιλέξουν για να προβάλει το προϊόν τους. Οι παρακάτω δεν συνδέονται µε ελέγχους της ΑΑ∆Ε ή κάποια παρατυπία, αλλά αναφέρονται επειδή αποτελούν το Top 5 αυτήν τη στιγµή στη χώρα µας.
Remaining Time-0:00FullscreenMute«Greek Freak» Ο πρώτος
Σταχυολογώντας, από το ελληνικό κοινό, τις πέντε εκείνες προσωπικότητες που συγκεντρώνουν άνω του 1 εκατ. ακολούθους, ο παίκτης του NBA Γιάννης Αντετοκούνµπο, που έχει µαγνητίσει τα βλέµµατα του διεθνούς αθλητισµού, κατέχει 16 εκατοµµύριαακολούθους, τη στιγµή που ο ίδιος ακολουθεί µόνο 22. Τα απανωτά τρίποντα επιτυχίας έχουν χαρίσει στον δηµοφιλή καλαθοσφαιριστή συνεχείς προβολές σε όσα επιλέγει να αναρτά στα κοινωνικά δίκτυα, όπου έχει φιλοτεχνήσει ένα επαγγελµατικό όσο και ένα πιο άµεσο προφίλ, δηµοσιοποιώντας στιγµιότυπα από προσωπικές του στιγµές.
Γουστάρουν Τσιμίκα
Από το «χωράφι» του αθλητισµού και άλλος ένας influencer του Ιnstagram, o Κωνσταντίνος Τσιµίκας, που δεν θα µπορούσε να µη βρίσκεται στο πάνθεον των επιδραστικών προσωπικοτήτων. Ο Ελληνας επαγγελµατίας ποδοσφαιριστής, που αγωνίζεται ως αριστερός πλάγιος αµυντικός για τη Λίβερπουλ, στον επίσηµο λογαριασµό του έχει 3 εκατοµµύρια ακολούθους. Κάθε του δηµοσίευση από την ποδοσφαιρική του διαδροµή συγκεντρώνει δεκάδες χιλιάδες likes, µε τον λογαριασµό του διεθνούς φήµης ποδοσφαιριστή να προκαλεί φρενίτιδα στα κοινωνικά δίκτυα µε τις αναρτήσεις του.
Φαινόμενο Κοψιάλης
Στον αστερισµό των influencers, µε 1,3 εκατ. ακολούθους, και η Ελένη Μενεγάκη, που διατηρεί ψηλά τον αριθµό των followers της µέσα από στενή και τακτική επαφή µαζί τους. Ακόµα ένα όνοµα που έχει απασχολήσει έντονα την επικαιρότητα τους τελευταίους µήνες, εγείροντας ωστόσο προβληµατισµό για την ορθότητα των επιλογών στις αναρτήσεις του, είναι ο Αλέξανδρος Κοψιάλης, µε 1,1 εκατ. ακολούθους. Ο 32χρονος επιχειρηµατίας, που µέσα σε λίγους µήνες καθιερώθηκε ως infl uencer, έχει σπουδάσει ∆ιοίκηση Ανθρώπινου ∆υναµικού και Μάρκετινγκ στο IST College, από όπου αποφοίτησε το 2014, ενώ από το 2011 έως το 2019 εργαζόταν ως πωλητής σε κατάστηµα ρούχων.
Από το 2018 ξεκίνησε να ανεβάζει στο κανάλι του στο YouTube βίντεο, µε ορισµένα από αυτά να βρίσκονται στο επίκεντρο αρνητικής κριτικής, αφού χαρακτηρίστηκαν σεξιστικά. Θύελλα αντιδράσεων είχε προκαλέσει και ένα βίντεο που είχε αναρτήσει από την Πλατεία Συντάγµατος, στο οποίο, µεταξύ άλλων, τόσο ο YouTuber όσο και ο Κύπριος ευρωβουλευτής Φειδίας Παναγιώτου έβαζαν νεαρούς να κάνουν challenges έναντι 50 ευρώ.
Σταθερή στις υψηλές επιδόσεις της στον αριθµό των ακολούθων στο Instagram είναι η Ιωάννα Τούνη, µε 1,2 εκατ. followers, µε τον λόγο της στο κοινωνικό δίκτυο, ωστόσο, να έχει διχάσει, καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που έχει επιλέξει πιο εµπρηστικό τόνο, ενώ έχει λάβει αρνητική κριτική και για όσα επιλέγει να διαφηµίζει στον λογαριασµό της.
«Τσιμπίδα»
Οι ιλιγγιώδεις ταχύτητες που έχουν αναπτύξει οι influencers, βεβαίως και τα µεγάλα κέρδη τους, έχουν κινητοποιήσει την ΑΑ∆Ε. Στην ανεξάρτητη Αρχή έχει συσταθεί εδώ και καιρό ειδική οµάδα, η οποία µε τη χρήση ειδικού αλγορίθµου εντοπίζει όσους φοροδιαφεύγουν. Η µονάδα ψηφιακών διασταυρώσεων συλλέγει πληροφορίες µέσω Τεχνητής Νοηµοσύνης, αξιοποιώντας όλες τις δεξαµενές φορολογικών δεδοµένων, µεταξύ των οποίων τα ψηφιακά συστήµατα φορολόγησης, τα µέσα κοινωνικής δικτύωσης και το ∆ιαδίκτυο.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι η έρευνα έχει αναδροµική ισχύ, δηλαδή µπορεί να ανατρέξει και σε αναρτήσεις που έχουν γίνει πριν από χρόνια.
Η έρευνα εντοπίζει αυτούς που εµφανίζονται φτωχοί στην Εφορία και την ίδια στιγµή παρουσιάζονται να ζουν πολυτελώς.
Επαγγελµατίες οι οποίοι έχουν µια δραστηριότητα σε Ελλάδα και εξωτερικό κατατάσσουν τους infl uencers, ανάλογα µε τα πιθανά κέρδη που λαµβάνουν, σε: – Nano infl uencers: Από 1.000 έως 10.000 ακολούθους, εκτιµάται ότι βγάζουν από 20 έως 100 ευρώ ανά ανάρτηση. – Micro infl uencers: Από 10.000 έως 50.000 ακολούθους, µε κέρδος από 30 έως 200 ευρώ ανά ανάρτηση. – Mid-tier influencers: Από 50.000 έως 500.000 ακολούθους, µε κέρδος από 80 έως 650 ευρώ ανά ανάρτηση. – Macro infl uencers: Από 500.000 έως ένα εκατοµµύριο ακολούθους, µε κέρδος από 150 έως 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση. – Mega infl uencers: Πάνω από ένα εκατοµµύριο ακολούθους, µε κέρδος πάνω από 1.500 ευρώ ανά ανάρτηση.
*Δημοσιεύθηκε στο Secret της εφημερίδας Παραπολιτικά το Σάββατο 4/1